2003

به گزارش نوشهر آنلاین، تیمی بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی ستاره‌ای شده‌اند که سیارات منظومه‌اش را می‌خورد.
، این ستاره که به "ستاره مرگ" ملقب شده، HIP68468 نام داشته و در فاصله 300 سال نوری از زمین قرار دارد.

ستارگانی که شباهت زیادی به خورشید داشته باشند، دوقلوی خورشیدی نامیده می شوند و ستاره‌شناسان علاقمند به بررسی آن‌ها هستند بویژه اگر سیاراتی نیز در مدار آن‌ها وجود داشته باشند. بررسی این سیستم‌های سیاره‌ای به درک بهتر تکامل آن‌ها و در نهایت، ماهیت منظومه شمسی کمک خواهد کرد.

ترکیبات HIP68468 نشان داده که احتمالا این ستاره از چهار برابر لیتیوم بیشتری نسبت به زمان تولدش در حدود شش میلیارد قبل برخوردار است. همچنین فلزات بسیار بیشتر از حد معمول در این ستاره وجود دارد که به گرما مقاوم بوده و در سیارات صخره‌ای به وفور یافت می‌شوند.

میزان لیتیوم و مواد معدنی سیاره‌ای در جو این ستاره به اندازه جرم شش سیاره شبه‌زمینی است.

البته این بدان معنی است که سرنوشت مشابهی در آینده نزدیک در انتظار زمین باشد. اما این کشف به ارائه شواهدی از رایج بودن این گونه شرایط خشن در سیستم‌های سیاره‌ای از جمله منظومه شمسی پرداخته است.

پیش‌بینی شده که در زمان تبدیل خورشید به یک غول سرخ در پنج میلیارد سال آینده، سیاره عطارد توسط آن بلعیده شده و سیاره زهره نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت. اما سرنوشت زمین در آن زمان معلوم نیست، از این رو بررسی دوقلوهای خورشیدی و سیارات فراخورشیدی می‌تواند پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه کند.

این جزئیات در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.