2003

پیاده‌محوری ارثیه‌ی است که نادیده گرفته شده است، در حالیکه توجه به پیاده‌راه‌ها می‌تواند گام‌مثبتی در جهت اقدام برای شهروندان با توجه به هویت تاریخی شهری باشد.

به گزارش نوشهرآنلاین، توجه‌ شهرسازان‌ به‌ ساختار اكولوژیک شهر و مسائل‌ اجتماعی منبعث‌ از آن‌ بيشتر در دهه‌های اخير نمود داشته‌ است، عموماً شهرها دارای 2 شبکه دسترسی اصلی سواره و پیاده هستند در این میان شهرهایی موفق‌ترند که در ساخت پیاده‌راه‌ها حرکت بیشتری انجام داده باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌های شهری قریب به اتفاق شهرهای کشور، تقدم سواره بر پیاده است. پیاده‌محوری ارثیه‌ی است که نادیده گرفته شده است، توجه به پیاده‌راه‌ها گام‌مثبتی در جهت اقدام برای شهروندان با توجه به هویت تاریخی شهری است؛ چرا که حرکت‌ در شهر و توجه به چشم‌اندازهای موجود موجب تشویق عابران به دیدن مناظر و اهمیت‌دادن به طراحی مسیری که از آن عبور می‌کنند خواهد شد و به همین میزان حساسیت بصری مردم نسبت به آنچه مدت‌ها از نظرها پنهان بوده است، یعنی دلایل وجودی عناصر شهری چون بازار، خیایان و حتی کیفیت‌های طبیعی، افزایش خواهد یافت.

امروزه فضاهای پیاده‌روی شهری از مهم‌ترین فضاهای شهری و عرصه‌های عمومی در شهرها هستند. پیاده‌روهای شهری مدت مدیدی است که به عنوان تریبون عمومی شهری مطرح‌شده‌اند. پیاده‌راه‌ها نیز همانند بسیاری از جنبه‌های زندگی شهری، دارای ساختار اجتماعی و فیزیکی حاضر خود هستند. در کشورهای گوناگون تلاش‌های زیادی در سطوح متفاوت برنامه‌ریزی شهری برای تشویق و تسهیل حرکت در پیاده‌راه ها صورت می‌گیرد. مسیرهای پیاده حضور طولانی‌تر شهروندان در محیط شهری را فراهم می‌کنند که متناسب با ارزش‌های گوناگون فضایی و کالبدی خود می‌توانند عامل مهمی در هویت بخشی‌، تداوم تاریخی- فرهنگی و تبلور ارتباطات انسانی در محیط شوند.

برنامه‌ریزان شهری معتقدند شهرهای آینده، شهرهای پیاده هستند(( پیاده سواره‌ها مهم‌ترند)) تصمیم به بازسازی و احداث پیاده‌راه‌ها گرفته است. یکی از قابلیت‌های پیاده‌راه‌ها برقراری تعاملات اجتماعی بین شهروندان است.

در تمام دنیا در بخش مرکزی شهری ترافیک خودروها وجود ندارد و شهر از وجود خودرو خالی شده است و مردم به دور از آلودگی هوا، گردش، تفریح یا خرید می‌کنند. در هر صورت باید به شهروندان فرصت داد در نقاطی از شهر که قابلیت ساخت پیاده‌راه دارد، پیاده و آزادانه گردش و خرید کنند.

به‌طور مثال؛ پیاده‌راه فرهنگی میدان شهرداری رشت نادرترین و بهترین پیاده راه کشور است. با 7000مترمربع مساحت که زمان حدود 100دقیق طول خواهد کشید تا یک شهروند از مسیر آن عبور کند فعالیت‌های این پیاده‌راه مربوط به یک شهر خلاق است و براساس دیپلماسی آشپزی انجام گرفته است یعنی در این مکان برگزاری تور و جشنواره‌های غذا و گنجاندن غذاهای محلی انجام گرفته است‌ و مردم و توریست‌های فراوانی را به خود جلب نموده است. در حال حاضر کپنهاگ، استانبول و نیویورک دارای طولانی‌ترین پیاده‌راه‌ها جهان هستند. با توجه به شرایط ویژه گردشگری و توریستی نوشهر با پتانسیل بالا می‌توان این طرح و ایده را شورای شهر، شهردار و نامزد‌های آتی شورای شهر مد نظر قرار دهند تا آینده‌ای بهتر در فضای شهری و کالبدی نوشهر را شاهد باشیم.

امروزه در شهری زندگی می‌کنیم که افزایش روز‌افزون خودروها را پیش‌رو دارد که این امر نیازمند گسترش شهر در راستای زندگی خودرو محور است؛ بنابراین باید با احداث پیاده‌راه‌ها و لو برای مقابله با مواردی نظیر ترافیک پایانی سال در نوشهر و البته گسترش حمل و نقل از توسعه زندگی خودرو محور جلوگیری کنیم.

همگام با توسعه‌ی شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی، در زمینه‌ی زندگی در شهرها، نارسائی‌هایی به چشم می‌خورد که در بسیاری از موارد به‌صورت مسائلی حاد جلوه‌گر شده است. در قالب همین نارسائی‌های اجتماعی و اقتصادی، محیط زیست نیز در اثر جریانات زندگی شهری و احتیاجات دنیای صنعت و ماشینیسم در معرض خطر قرار گرفته است.

 وحید حاتمی-کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری

اخبار مرتبط با این خبر

لینک کوتاه خبر:

نظرات مردمی

ارسال نظر

جدیدترین خبرها

آپــارات

یادداشت ویژه

یادداشت/

شهروند دانا

شهروند دانا می‌داند که چگونه باید تصمیم بگیرد و در چه جهتی عمل کند. با این توصیف وقت انتخابات که فرا می‌رسد نه به «احزاب»‌، نه «گروه‌ها» و نه حتی به «چلوکباب» رأی می‌دهد! که رأی او رأی به فکر و برنامه است.



یادداشت/

شوراها تبلور جمهوریت نظام

شوراها و شهرداران از هر جریان فکری که باشند، موظفند در راستای نیازهای شش‌گانه‌ای که قانون بدان اشاره کرده است، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.



هیئت های نوشهر

بازی های بومی و محلی نوشهر