2003

تعریف جمهوری اسلامی ایران از حقوق بشر متکی بر ‏تعالیم قرآن است اما آنچه غرب در لوای حقوق بشر از ایران می‌خواهد، ‏رفتاری در ضدیت با دین مبین اسلام است.‏

به گزارش نوشهرآنلاین، سازمان ملل متحد در سال 1948 پیمانی را تحت عنوان اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رساند که پاسخی بود به نتایج ‏جنگ جهانی دوم. اما آیا این پیمان بین المللی به واقع پیمانی است جهان شمول؟ اولین و نخستین پایه و اساس پیمان حقوق ‏بشر سازمان ملل، پرداختن به ابعاد مادی و پرهیز از جنبه‌های معنوی انسان است در شرایطی که طبق آموزه‌های اسلام، ‏ارزش ذاتی وکرامت انسان بسیار بالاتر و وسیع‌تر از جنبه‌های صرف مادی بوده و بر این اساس حقوقی که بر پایه تعالیم الهی ‏تدوین نشده باشند، اساسا ناقص و ناقض حقوق بشر می‌باشند. فارغ از این مسئله، تفاوت‌های فرهنگی، دینی و جهان بینی ‏میان کشورها نیز، عدم جهان شمول بودن قوانین بشری را به اثبات رسانده و اعلامیه خود ساخته حقوق بشر سازمان ملل نیز ‏از این قاعده مستثنی نیست.‏
 
نتیجه تمکین به اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل را می‌توان در رفتار آمریکایی‌ها مشاهده کرد که حقوق بشر را بهانه‌ای ‏می‌دانند در جهت توجیه رفتار و ابزاری می‌دانند در جهت نیل به اهداف خود در سراسر جهان. مصداق این ادعا نیز ‏حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی در جنگ‌های سوریه، عراق، یمن و سایر نقاط جهان یا حمایت‌های حداکثری ‏این کشور از رژیم صهیونیستی در مقابل حقوق انسانی و قانونی مردم مظلوم فلسطین می‌باشد. نمونه دیگر حقوق بشر ‏آمریکایی، شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج فارس است که چهره حقیقی حقوق بشر آمریکایی را برای ‏جهانیان آشکار کرد.‏
 
اما در مقابل این مدل حقوق بشر، حقوقی وجود دارد که نه ساخته دست خود بشر، که برگرفته از دستورات الهی است.‏
 
این مدل حقوق بشر، حقوق انسان‌ها را هدیه‌ای می‌داند الهی که هیچ مقام بشری این حق را اعطاء نمی‌کند و به همین دلیل ‏اجازه نقض آن را نیز ندارد. از این جهت حقوق بشر اسلامی، حقوق انسان‌ها را ذاتی و معطوف به تمامی انسان‌ها می‌داند.‏
 
در میان تمام ادیان، آیین‌ها و مذاهب نیز زیباترین نگاه به انسان مربوط است به قرآن کریم که انسان را اشرف مخلوقات ‏می‌خواند، تمام انسان‌ها را برابر دانسته و تنها عامل برتری برخی از انسان‌ها بر دیگر انسان‌ها را تقوا و پرهیزگاری آنها ‏می‌داند نه رنگ پوست، کشور مورد تبعیت یا زبان مورد تکلم!‏
 
خداوند در آیه 70 سوره اسراء انسان را گرامی و دارای بالاترین جایگاه در میان مخلوقین و در آیه 29 سوره الحجر انسان را ‏دارای روح الهی میداند و این دو مسئله می‌توانند پایه و اساس حقوق بشر حقیقی باشند.‏
 
البته این به معنای رعایت حقوق بشر اسلامی در تمام کشورهای اسلامی نیست و همانطور که امروز شاهد هستیم، علاوه بر ‏تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر در سال 1990 توسط سازمان کنفرانس اسلامی، هنوز بسیاری از کشورهای اسلامی عرب ‏زبان از معیارهای عملی آن فاصله بسیاری دارند و همین مسئله به بهانه‌ای برای تهاجم داعیه داران حقوق بشر خود ساخته ‏غربی به حقوق بشر اسلامی تبدیل شده است.‏
 
شورای امنیت سازمان ملل نیز با مستمسک قرار دادن حقوق بشر، ایران را به نقض آن متهم کرده و قطعنامه‌هایی را علیه ‏کشورمان اجرایی کرده است که باید در این مورد اذعان داشت، تعریف جمهوری اسلامی ایران از حقوق بشر متکی است بر ‏تعالیم قرآن و از این جهت آنچه غرب در لوای حقوق بشر از ایران می‌خواهد، رفتاری است در ضدیت با دین مبین اسلام، و ‏البته رفتار مسئولین نظام در مدت بعد از انقلاب اسلامی نیز به خوبی پایبندی ایران به اصول قرآنی که همانا خواست مردم ‏عزیز کشور است را اثبات کرده است.‏
 
نویسنده: مهدی مهرزاد

اخبار مرتبط با این خبر

لینک کوتاه خبر:

نظرات مردمی

ارسال نظر

جدیدترین خبرها

آپــارات

یادداشت ویژه

هیئت های نوشهر

بازی های بومی و محلی نوشهر