• 29-06-1395, 09:08
  • کد خبر : 60894
  • منبع خبر : ساجده
  • مقالات
2003

قسمت عمده ای از استحکام پایه های زندگی، در گرو رعایت حق شوهر از جانب زن است. در این زمینه، زن لازم است فقط و فقط حضرت حق و قیامت را لحاظ کند و از دستورگیری از دیگران نسبت به شوهرش، و قبول دخالت اطرافیان بپرهیزد.

 به گزارش نوشهرآنلاین، چه بسا که دیگران در فرمانها و دستورات خود در خطا و اشتباه باشند یا نسبت به جمال و جدال زندگی و امنیت زن و شوهر نظر سوئی داشته باشند و چه بسا که مایۀ دخالت دیگران در زندگی زن و شوهر جوان و تازه عروسی کرده حسادت باشد. نفوذ پذیری و اثرگیری زن زیاد است، بنابراین به این حالت طبیعی خود و امکان اشتباه و حسادت دیگران توجه عمیق داشته باشد، و در رعایت حق شوهر، که رعایت حق ایمانی و اسلامی و انسانی است خدا را ملاحظه کند و قیامت خود را در نظر بگیرد.

از دید اسلام، یک زن خوب و شایسته زنی است که سعی در شناسایی حقوق شوهر و ادای آن به وجهی نیکو، داشته باشد و آن چه که از او در این رابطه مورد انتظار است به نحو احسن انجام دهد. اینکه حقوق شوهر چیست؛  تا چه دامنه ای است بحثها و نظرات بسیار است که ما به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

پذیرش مدیریت مرد در خانواده:


یکی از وظایف ویژه زن نسبت به همسرش، پذیرش مدیریت مرد در خانواده است به طوری که قرآن کریم به این نکته تصریح کرده و می فرماید:

« الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلى النِّساءِ »[1] مردان سرپرست و قیم زنانند.

در قانون مدنی در ایران نیز آمده است که: «در روابط زوجین، ریاست خانواده از خصائص شوهر است.»

منظور از مدیریت، تصمیم گیری در امور خانواده براساس مراعات مصالح آن می باشد که بعضی از آن ها از نظر قانون گذار عبارت است از انتخاب محل سکونت، عهده داری امور اقتصادی خانواده و سرپرستی قانونی فرزندان.[2]

در تبیین این قانون گفته شده است که هر گروهی را باید مدیری باشد که کارها را هماهنگ کند و در صورت بروز اختلاف، به نظر او مراجعه شود و به این شکل، وحدت آن گروه حفظ شود.[3]

اگر خانواده مدیر نداشته باشد و زن و مرد در ادارۀ امور آن برابر باشند، ناچار باید برای حل اختلاف در هر مورد جزئی به مراجعی بالاتر اتکا کنند و همین امر به انسجام و روابط مناسب اعضای خانواده آسیب می رساند. در عین حال مدیریت خانواده مقامی است که برای ثبات و مصلحت خانواده به مرد داده شده است. و امتیاز و حق فردی برای شوهر محسوب نمی شود. این امر بیشتر وظیفه اجتماعی مرد برای تأمین سعادت خانواده است که نباید از آن سوء استفاده کرده  یا بر خلاف روش مناسب هر جامعه یا مصلحت ویژه هر خانواده و به شکل تحکّم و اجبار آن را به کار برد.

 

1 . سوره نساء( 4 ) ، آیه 34.

2.محمدرضا، سالارفر، درآمدی بر نظام خانواده، ص61.

3 . محمد، عبده، تفسیر النهار، بیروت، چاپ اول، دارالفکر1303، ج2،ص380.

اخبار مرتبط با این خبر

لینک کوتاه خبر:

نظرات مردمی

ارسال نظر

جدیدترین خبرها

آپــارات

یادداشت ویژه

یادداشت/

شاخصه‌های فرمان آتشِ فرمانده کل قوا

‏ آنچه در این نوشتار بدان پرداخته می‌شود شاخص‌های فرمان فکری فرهنگی آتش به اختیارِ فرمانده کل قوا در جبهه نبرد حق علیه اباطیل است که سیبل اصلی در ‏این نبرد همانا ذهن و قلب انسان است.



یادداشت/ به بهانه احیاء دوباره شموشک نوشهر

تیم فوتبال نوشهر، بومی یا غیر بومی؟

حضور بالقوه پتانسیل‌های بومی جوان، عدم بومی‌گرایی در تیم فوتبال نوشهر را حتی اگر نخواهیم با لفظ خیانت مورد خطاب قرار دهیم، قطعا چیزی جز کم مهری و کم توجهی به آینده تمامی جوانان نوشهری نخواهد بود.



هیئت های نوشهر

بازی های بومی و محلی نوشهر